2012. május 9., szerda

Fészekkamera


Az idén újra széncinkék költöztek a ablakunk előtt álló almafára függesztett mesterséges fészekodúba. Az ütött kopott, többször átalakított és modernizált "madárvédelmi berendezés" általában foglalt, a cinkék rendszeresen használják, nagy örömet szerezve nekünk, akik a konyhaasztalnál ülve gyönyörködhetünk a serénykedésükben. Már rég foglalkoztat a gondolat, a bent zajló eseményeket volna igazán érdekes nyomon követni! Aztán az idén a tettek mezejére léptem, bekameráztam a fészekodút! 
Ennek a procedúrának a menetét kicsit részletesebben leírom, hátha valaki más is kedvet kap hozzá. Igazán egyszerű és olcsó az egész, a látvány bőven megéri a fáradozást.
Szóval, feltételezve, hogy PC-vel "ab ovo" rendelkezünk, a rendszer legdrágább eleme egy jobbacska webkamera. Én ezt használtam, egy Microsoft LifeCam VX1000-s készüléket.


Nem annyira nagyon jobbacska, de elmenős, 640×480 álló és mozgókép, CMOS, mikrofon, manuális fókusz.
Az "univerzális talp" mégsem annyira univerzális, merthogy a fejlesztői nem voltak elég sokoldalúak és nem gondoltak a fészekodúba való beszerelés lehetőségére. Így ettől kissé szomorúan bár, de meglehetősen gyorsan megszabadultam, lecserélve egy általam fejlesztett sokkal megfelelőbb divájszra. Így már mindjárt más:


Mivel ennek a kamerának, egyes modellekkel ellentétben, nincs saját fényforrása, ezt is meg kellett oldani valahogy. Én a  kínai ipar egyik remekét, a LED-es zseblámpát használtam (beszerezhető bármelyik gyorsvonat járaton, beszélgetni sem sokat kell a kereskedővel) ami egészen "occó". Persze természetes állapotában a fészekodúba beszerelni egy kicsit problémás lett volna, így egy egyszerűbb műtét során kinyertem belőle mind a LED egységet, mind az elemeket összetartó műanyag vacakot. Forrasztópisztoly, néhány szál drót és meg is van. Persze a benne lévő gagyi elemeket jobb eldobálni és berakni valami jobbat, mondjuk ilyen Sony akkukat:



Kell még egy 5 méteres USB hosszabbító (ennél távolabb nem nagyon jut el a jel, nem érdemes próbálkozni) valamint egy ugyan ekkora kéteres huzal, a világításnak. Az elemeket ugyanis a szobában helyezem el, így a cseréhez, ki- bekapcsoláshoz nem kell zavarni a lakókat.
A szerelék a fészekodúban így néz ki:




A világítást a doboz felnyitható fedelére gyurmaragasztóval rögzítettem. 
Az a valami a doboz fenekén, az maga a madár! Bátor kis állatka, nem szált le a tojásokról a szerelés során sem, ami nagyon megnyugtató volt, mert biztos lehettem benne, nem fogja elhagyni a fészket a zavarás miatt. Nem is abajgattam feleslegesen, így azt sem tudom, hány tojáson ül. Majd kiderül, hány fióka kel ki belőlük!
A visszarakott fészekodú a kábelezéssel:


A rendszer tehát működőképes, a család életének eseményeiről a következő hetekben folyamatosan beszámolok majd, ha lesznek érdeklődők! Lehetőleg mozgóképes anyag formájában!


10 megjegyzés:

  1. Én nagyon szívesen nyomon követném az életüket! :)

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsian várom én is! :) Népes család a cinegéké, lesz ott mocorgás! :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon kúúúl, egy kollégám tavaly egy ritka sasfiókának követte a fejlődését ip-re hegesztett online vebkamerán. Néha mi is meglestük :) Ha "saját" madarak, gondolom, még nagyobb az élmény.
    Ha zavarja őket a világítás, szólj, s mondok egy ötletet, amit én nem csináltam ugyan meg, de láttam hogyan kell. Infra - ofkorsz :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem zavarja őket a fény, a berepülőnyíláson úgyis besüt a nap időnként. Eleinte kicsit nézegetik, aztán nem törődnek tovább vele.

      Törlés
  4. Én is kíváncsi vagyok a fejleményekre.:-)
    Egészen összkomfortos odút barkácsoltál nekik: még világítás is van benne. Így a cinegemama nyomon tudja követni, hogy minden fióka kapott-e enni.:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon érdekes kérdés, hogy valójában honnan tudja a mama, hogy melyik poronty kapott már enni és melyik nem? A tátogtató kicsike torka színéből! Mivel az emésztéshez a vér a gyomor köré koncentrálódik, az éppen emésztő fióka torka halványabb színű. Amelyiknek szép élénk, az nem emészt, tehát éhes, tehát abba kell belegyömöszölni a kaját! Érdekes, ugye?

      Törlés
  5. Nagyon jó ötlet, kíváncsi vagyok a fejleményekre!

    VálaszTörlés
  6. Hű, ez nagyon izgalmas!
    Kíváncsian várom a képeket!!!

    VálaszTörlés
  7. Igazi valóság show :D nagyon ötletes felszerelés!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szuper ötlet, én is követni fogom. 100x többet ér, mint a Big Brother. :)

    VálaszTörlés